تبلیغات
لژیون مسافر مهدی پوستی - در باب دستور جلسه هفتگی : وادی پنجم و تاثیر آن روی من

در باب دستور جلسه هفتگی : وادی پنجم و تاثیر آن روی من

نوشته کمک راهنما مهدی پوستی

وادی پنجم : در جهان ما تفكر، قدرت مطلق حل نیست . بلکه توام با رفتن و رسیدن ، آن را كامل می نماید .

در وادیهای اول تا چهارم مبانی تئوری و نظری در درمان اعتیاد برای ما روشن شد . این چهار وادی زیربنای تفکر ما را برای درمان اعتیاد تشکیل میدهد و از نظر فکری ما را برای حرکت درست آماده میکند زیرا منشا تمام افکار و حرکات ما ، چگونه دیدن خویشتن و نوع جهانبینی ما نسبت به خودمان است. اولین گام بسوی یک حرکت گسترده برای کسب نتایج مطلوب، تغییر نوع تفکر و بیان ما و نوع نگاه ما در رابطه با خویشتن است.

در زندگی ما هر جهشی در جهت پیشرفت، هنگامی حاصل می‌شود که در موردی تصمیم درست و روشنی گرفته باشیم.

اما باید در نظر داشته باشیم که تفکر کردن و تصمیم گرفتن برای انجام کاری خوب است؛ اما این حرکت و عمل است که موجب میشود فکرها تحقق پیدا کنند و جامه عمل بپوشند . یکی از بزرگترین تفاوتهای افرادی که موفق می شوند، رشد می‌کنند و به اهدافشان از جمله درمان اعتیاد دست پیدا می کنند، این است که آنها به طور مداوم و بدونِ ناامیدی دست به عمل می‌زنند و تصمیم و فکر خود را عملی میکنند .

با این حال عمل کردن نیازمندِ انرژی است؛ این انرژی از کجا می آید؟

انگیزه و الهام گرفتن نیرویِ قدرتمندی است. عملی که پشتِ آن انگیزه و الهام وجود داشته باشد، شما را به حرکت در می آورد. اگر شما در درونتان به خود الهام ببخشید، آتشی را در درونِ خود شعله ور می‌کنید. این وادی در واقع آتش موتور حرکتی تفکرات ما است و می‌بایست استعداد درونی خود را برای درمان اعتیاد به فعلیت و تحقق یافتن و نمود آثار خارجی تبدیل نمائیم.

جناب آقای مهندس دژاکام چنین فرمودند که ما در درمان اعتیاد به سه مولفه جسم ، روان و جهان بینی توجه می کنیم . جسم و درمان آن در متد تدریجی کاملاٌ به نتیجه رسیده است و به صورت تجربی این مسئله که جسم در طی سفر تدریجی کلیه ساختارهای آسیب دیده به واسطه اعتیاد ، را احیا می سازد ، ثابت شده است . مسئله روان نیز کاملا به جسم وابسته است ، بیماری افسردگی ، دو شخصیتی ، گوشه گیری ، میل به خودکشی و ناسازگاری اجتماعی و غیره به خاطر تنظیم نبودن سرتونین و یا دوپامین و دیگر نوروترانسمیترها می باشد ، چنانچه در سفر تدریجی بیوشیمی تنظیم شود ، روان هم به تعادل خواهد رسید . کار و مبنای حرکت در کنگره ، عملیاتی نمودن تفکرات و جهان بینی است ، تیپر کردن مواد فقط آغاز این حرکت بزرگ است . همانطور که می دانیم تفکر و اندیشه ما در اعتیاد آسیب دیده است ، تفکرات و جهانبینی  ما در دوران مصرف تغییر می کند.

با این حال فکر و تفکر ، به تنهایی حلال مشکلات نیست ، برای رسیدن به محصول و نتیجه و حل مشکلات و یا درمان اعتیاد ، باید حرکت نماییم . حرکت است که تفکرات ما را از تصاویر ذهنی به تصاویر واقعی در دنیای بیرون تبدیل می کند و ما را به مقصود می رساند . در جهان ما ، تفکر ، قدرت مطلق حل نیست .  شاید در جهان های دیگر و بعد از مرگ ، تفکر ، قدرت مطلق حل باشد ، اما در جهان ما و بعد فیزیکی ، تفکر در حالیکه بسیار مهم و حیاتی و تعیین کننده است ، اما قدرت مطلق حل نیست . قدرت مطلق حل مشکلات ، در تفکر صحیح و سالم بر مبنای آموزش و دانایی و سپس حرکت و عمل سالم است .

در وادی پنجم ، ما حرکتمان را آغاز می نماییم برای این حرکت ابتدا باید پاک‌سازی و سازندگی را از درونمان شروع نمائیم و باید بدانیم که برای یک حرکت درست و اصولی که ما را به سر منزل مقصود برساند ، بایستی همواره مواردی را در نظر بگیریم و بر مبنای آنها حرکت خود را آغاز و ادامه دهیم .

اول اینکه تا زمانیكه خود را اصلاح ننمائیم خیلی مشكل بنظر میرسد، قادر باشیم این اصلاحات را بخواهیم در حد خانواده و دیگران گسترش بدهیم . برای اصلاح اخلاق و رفتار و كردار و منش خود ، در كل بایستی سه اصل، پندار نیك ، گفتار نیك و كردار نیك را همیشه در نظر داشته باشیم . چون وقتی اندیشه و تفكرات ما نیك باشد به صورت خودكار گفتار ما هم نیك خواهد شد و زمانی كه گفتار ما نیك باشد به طرف كردار نیك هم رهنمود خواهیم شد . بنابراین برای شروع مرحله پاك سازی خودمان و حركت به طرف ارزش ها بهتر است كه پله هائی در نظر بگیریم و تا زمانی كه این پله ها را عملا" طی ننماییم مشكل است به روشن بینی لازم و یا دید كلی دست بیابیم

در متن وادی پنجم به چند مورد از این پله های بسیار مهم که چگونکی حرکت ما را در درمان اعتیاد ترسیم می نماید ، آشنا می شویم  که عبارتند از :
برگشت از ضد ارزش ها ، خودداری ، قناعت ، صبر ، تجسس و غیبت ، توکل ، رضا و تسلیم .

برگشت از ضد ارزش‌ها:

اولین مسئله دوری از ضد ارزش‌ها است ، زیرا بیرون رفتن از دست نفس اماره و خروج از اسارت شیطان و رسیدن به درمان اعتیاد و رهایی و بعد رسیدن به تعادل که منظور اصلی آموزشهای کنگره است بدون دوری از ضد ارزشها و رفتن به طرف ارزشها کاری عبث و بیهوده و نشدنی است .

چون لازمه حرکت و رفتن به طرف عمل سالم و ارزشهای سالم و رسیدن به درمان و تعادل، دوری از ضد ارزشهاست .  مگر می‌شود به‌ سوی عمل سالم حرکت کرد و به کارهای ناشایست قبلی هم رجوع نمود.

 البته باید در نظر داشته باشیم که برگشتن از ضد ارزشهایی که سالیان سال با آنها درآمیخته بودیم و برایمان کاری عادی و روزمره شده بود ، به یکباره و یک شبه ممکن نیست  مسائلی چون دروغ گفتن، دزدی کردن، پیمان‌شکنی، مصرف مواد مخدر، به حریم دیگران تجاوز کردن، غیبت کردن، در کار دیگران تجسس و فضولی کردن و هزاران ضد ارزش دیگر که باید این مسائل را به تدریج و با آموزش گرفتن در لژیون و یادگیری دروس کنگره و در طول زمان در خود از بین ببریم و به جای آن به طرف ارزشها و کارهای شایسته برویم . باید یاد بگیریم و بدانیم که کار بد ، بد است و کار خوب ، خوب است که به نظر من بهترین منبع یاگیری آن هم سی دی های آقای مهندس و استاد امین است .

 

خودداری :
خودداری همان گونه که از واژه آن پیداست ، یعنی نگه داشتن خود از انجام کارهای ناپسند یعنی در اختیار داشتن اختیار نفس خود ، و انسان خوددار ، کسی است که صاحب و فرمانده خویش است و اختیار خودش را در دست دارد ، به عنوان مثال اگر قرار است به جایی و یا به مکانی نرود ، نمی رود ، اگر باید کاری را انجام ندهد ، نمی دهد و اگر باید حرفی را نزند نمی زند و بسیاری امور دیگر . خودداری از کارها و یا اعمالی که فرایند درمان ما را متوقف می کند و یا به آن آسیب می رساند ، موضوعی است که بایستی همواره مد نظر  قرار گیرد و در ادامه ، در تمامی سطوح زندگی برای دوری از مسائل منفی  و ضد ارزش .

 

قناعت :
هر اندازه سطح دانش شخص نسبت‏ به جهان و نفس خود بیشتر می‏شود و با عمق بیشتری به مسائل انسانی توجه می‏کند، در پذیرش صفات پسندیده انسانی، از جمله صفت قناعت، آمادگی بیشتری پیدا می‏کند. قناعت بیشتر در اخلاق فردی مطرح است و مربوط به استفاده بهینه از امکانات زندگی و اجتناب از زیاده روی در هزینه ها و مصارف و رضایت به نعمت های الهی است، اگر چه اندک باشد. ما باید در تمام طول سفر درمانی خودمان و بعد از آن با حداقل امكاناتی که داریم زندگی نماییم  و همیشه برای چیزهایی كه داریم ارزش قائل شویم، كارمان این نباشد كه حسرت چیزهایی را كـه نداریم بخوریم و از داشته های خود ناراضی باشیم . ما بایستی در نظر بگیریم که در آینده پایه های مالی زندگی خود را كاملا مستحكم نماییم ولی از راه درست و منطقی.

 

صبر :
صبر یعنی در نظر گرفتن پارامتر زمان برای انجام هر کاری ،همراه با سعی و تلاش لازم برای رسیدن به هدف مورد نظر . برای درمان اعتیاد ، ما نیازمند آموختن و بکار گیری مفهوم صبر در زندگی خود هستیم . بدون در نظر گرفتن صبر و عمل به آن ، هرگز به درمان اعتیاد نمیرسیم . ما برای رسیدن به هدف خود و یا رهایی خود از دام اعتیاد بایستی با بردباری صبركنیم و در صبرهم بی‌ صبری نكنیم، چون تمام ساختارهـای فكری ما ، توام با عمل‌ و صبر به نتیجه می رسد، در حقیقت اگر گندم می‌كاریم، فوری كه‌ در هفته آینده‌ محصول ما نمی‌رسد كه آنرا درو كنیم ، بلكه با مراقبت و آبیاری به موقع پس از فرآیند زمانی خودش می‌توانیم محصول كاشتـه شـده را برداشت نماییم.

 در مسأله بیماری اعتیاد ما هم این قضیه صادق است. ما ذره، ذره به سلامتی خود نزدیك می‌شویم و یكی از مؤلفه هایی كه مسأله ما را حل می‌كند زمان است

انسانی که مفهوم حقیقی صبر را بیاموزد و در زندگی خود به کار گیرد ، به حق به جایگاه بسیار ارزشمندی رسیده است . صبر یکی از صفات زیبایی است که در کلام الله به کرات از آن یاد می شود .

 

توکل

توکل به معنای تکیه کردن به خداست خدایی که بهترین تکیه‌گاه است و باید دانست که با توکل به خدا انسان پشتوانه‌ محکمی دارد و در تمام مراحل زندگانی موفق می‌شود.
توکل به این معنا نیست که دست از همه‌ تلاشها بکشیم و بگوییم ما که توکل به خدا داریم پس موفق می‌شویم بلکه باید از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.
توکل باعث بروز آثار مثبتی در فرد می‌شود مانند:
وقتی انسان بداند به خدایی توکل کرده که قادر و تواناست و از همه چیز آگاهی دارد اوّلین اثر مثبتی که بر رویش می‌گذارد مسئله‌ اعتماد به نفس و مقاومت در برابر مشکلات است.  توکل بسیاری از صفات زشت مانند حرص و آز ، حسدورزی ، دروغ گویی ، بخل و تنگ ‌نظری را از انسان دور می‌سازد چرا که وقتی تکیه ‌گاه انسان خداوند قادر باشد، دیگر جایی برای ضد ارزشها وجود ندارد.
هنگامی که انسان آیه شریفه و من یتو کل علی‌الله فهو حسبه را زمزمه می‌کند خود را سر‌شار از موفقیت و بی‌نیازی می‌بیند.
از سویی دیگر توکل بر خدا نور امید بر دل می‌پاشد و به خاطر آن توان و استعداد انسان شکوفا می‌گردد و خستگی راه بر او چیره نمی‌شود و در همه حال احساس آرامش می‌کند.
توکل بر خدا هوش و قدرت تفکر را می‌افزاید و روشن بینی‌ خاصی به انسان می‌دهد زیرا قطع نظر از برکات معنوی این فضیلت، سبب می‌شود انسان در مشکلات دستپاچه و وحشت زده نشود و قدرت بر تصمیم‌گیری را حفظ کند و نزدیک‌ترین راه درمان و حل مشکل را بیابد.

 

رضا :

گروهی به همه چیز و همه کس خرده می گیرند؛ از خود و مردم و خدا و هستی ناراضی اند، همیشه طلبکارانه نگاه می کنند و داشته های خود را نمی بینند . این گروه از یک رنج درونی در عذابند و همیشه احساس می کنند که در حق آنها جفا شده است.

گروهی هم جایگاه خود را در هستی می شناسند، به حکمت خدا معتقدند، تقدیر الهی را می پذیرند و برای خود در عالم، از نعمت و ثروت و روزی، سهمی خاص قائلند و خدا را مدبّری حکیم می شناسند و به حساب های پشت پرده و صلاح دیدهای الهی باور دارند. از این رو، راضی اند و حالت اطمینان و آرامش و سکونی که دارند، رضا است.

اگر خداوند برای بنده، چیزی رقم بزند و بپسندد، رضا، آن است که بنده نیز آن را بپسندد و بپذیرد و اعتراضی نداشته باشد.

یکی درد و یکی درمان پسندد

یکی وصل و یکی هجران پسندد

من از درمان و درد و وصل و هجران

پسندم آن چه را جانان پسندد

اگر رابطه بنده و خدا، به وادی محبت کشیده شود، این رضا و پسند، حتمی است و گواه صدق و راستی در عشق و دوستی است.

 

تسلیم :

تسلیم عبارت است از تسلیم به مقدرات الهی . مقام تسلیم فوق مرتبه توکل و رضاست  و مرتبه رضا فوق مرتبه توکل است . در توکل شخص در همه امور خود خدا را وکیل خود قرار میدهد و تکیه گاه او خداوندست . در مقام رضا هر چه نیروی مافوق مقرر فرماید، موافق خواسته های ماست و راضی و خشنود می‌شویم، اما در مقام تسلیم ما را دیگر خواسته‌ای نیست جز خواسته نیروی مافوق بنابراین نه موافقتی داریم و نه مخالفتی

 

تجسس ، قضاوت ، غیبت :

تجسّس، زمینه قضاوت و قضاوت زمینه غیبت و غیبت مهمترین عامل براى گسستن محبّتها، پیوندها و اعتمادهاست.

غیبت عبارت از بیان سخنی یا حالتی یا رازی از کسی، در پشت سر او است که اگر شخص غایب متوجه شود، ناراحت می شود.

 

پس انداز

بعضی ها فکر می کنند چون درآمدشان زیاد نیست نمی توانند پس انداز کنند کارشناسان معتقدند که بهترین راه برای تقویت حساب پس انداز این است که کم کم پس انداز کنیم ولی این کار را همیشه ادامه بدهیم. به جای اینکه ناگهان قسمت بزرگی از درآمد ماهیانه تان را به حساب پس اندازتان واریز کنید و مبلغ کمی را برای روزهای باقیمانده ماه نگه دارید، هر بار مبلغ کوچکی را پس انداز کنید. خواهید دید بدون اینکه خودتان متوجه شوید پس اندازتان هر ماه بیشتر خواهد شد. هر چه بیشتر شاهد بیشتر شدن موجودی حسابتان باشید، انگیزه بیشتری برای پس انداز کردن پیدا خواهید کرد.

 کار را با نگهداشتن میزان خیلی کمی از حقوق یا درآمدتان شروع کنید. سعی کنید هر ماه ۱۰ تا ۲۰ درصد از حقوق دریافتی تان را کنار بگذارید، اما اگر نتوانستید آنقدر هم پس انداز کنید باز نگران نباشید. مهم این است که پیوسته مقداری هر چند کم را پس انداز کنید.

 

نوشتار از کمک راهنما مهدی پوستی




طبقه بندی: دستور جلسات کنگره 60، جهانبینی،
برچسب ها: جهانبینی، وادیهای کنگره 60،

تاریخ : سه شنبه 15 دی 1394 | 06:33 ب.ظ | نویسنده : مهدی پوستی | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.